
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  39 
Podgorica, 14.01.2016. godine

Na osnovu čl. 139, 140, 141, 143 i 145 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 
46/10, 40/11, 53/11 i 6/13) i člana 196 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list RCG", br. 60/03, 
73/10 i 32/11), postupajući po prigovoru nevladine organizacije „Akcija za ljudska prava" iz Podgorice 
(zaveden pod brojem 02-1505 od 15.12.2015. godine), direktor Agencije za elektronske medije donosi

R 3 E Š E NJ E

1. Prihvata se prigovor nevladine organizacije „Akcija za ljudska prava" iz Podgorice (zaveden pod 
brojem 02-1505 od 15.12.2015. godine) i privrednom društvu „Pink M Company” d.o.o. iz 
Podgorice, emiteru televizijskog programa „TV Pink M", izriče se upozorenje, kao
upravno-nadzorna mjera zbog kršenja odredbi člana 56 stav 4 Zakona o elektronskim medijima, čl. 
4 al. i), j), k), I) i m), čl. 7, 8 i 11 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima 
("SI. list Crne Gore", br. 35/11) i tačke 7.1. izdatog Odobrenja za emitovanje broj O-TV-K-14 od 
21.07.2011. godine, prilikom emitovanja priloga u informativnim emisijama „Minut, dva" i to:

a. osam puta dana 30. januara 2015. godine u terminima 12:03:33-12:05:03, 13:03:38- 
13:05:08, 14:04:08 - 14:05:38, 15:04:09 -15:05:39, 16:04:25-16:05:55, 19:04:19-19:05:49, 
22:05:53-22:07:23, 23:04:23- 23:05:53 sati,

b. šest puta dana 2. novembra 2015. godine u terminima od 17:03:21-17:04:34, 19:04:02- 
19:05:15, 20:03:56-20:05:09, 20:57:43-20:58:56, 22:04:26-22:05:39, 23:06:49-23:08:02 
sati,

c. deset puta dana 17. novembra 2015. godine u terminima od 13:01:07-13:02:38, 14:01:21- 
14:02:52, 15:01:17-15:02:48, 16:01:21-16:02:59, 17:01:15-17:02:53, 19:01:15-19:02:53, 
20:01:17-20:02:48, 20:59:46-21:01:17, 22:01:16-22:02:47, 23:01:16-23:02:47 sati,

d. jedanaest puta dana 18. novembra 2015. godine u terminima od 12:01:29-12:03:09,
13:01:28-13:03:08, 14:02:17-14:03:57, 15:02:23-15:04:03, 16:02:23-16:04:03, 17:02:20- 
17:04:00, 19:02:43-19:04:23, 20:02:45-20:04:25, 21:04:27-21:06:07, 22:04:25-22:06:05, 
23:04:23-23:06:03 sati i

e. osam puta dana 20. novembra 2015. godine u terminima od od 15:02:20-15:03:16,
16:02:21-16:03:17, 17:02:22-17:03:18, 19:02:32-19:03:28, 20:02:32-20:03:28, 21:03:10- 
21:04:06, 22:02:58-22:03:54, 23:02:29-23:03:25 sati.

2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog:

a. neispunjavanja uslova propisanih članom 56 stava 4 Zakona o elektronskim medijima za 
emitovanje televizijskog programa i to da:

1. događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja moraju biti
primjereno zastupljeni;

2. vijesti moraju istinito i korektno predočiti činjenice i događaje, moraju biti
nepristrasne i profesionalno korektne;

3. mišljenja i komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv;
4. mora se podsticati nepristrasnost, uz poštovanje razlika u mišljenjima o političkim ili 

privrednim pitanjima.

b. kršenja člana7 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima ("SI. list Crne 
Gore", br. 35/11) kojim je propisano da su emiteri koji proizvode (uređuju i emituju) 
informativni program dužni da to rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose, 
cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardca.org


inostranstvu i poštovanju i promociji osnovnih ljudskih prava i sloboda, demokratskih 
vrijednosti, institucija i pluralizma ideja.

c. kršenja člana 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima kojim je 
propisano da u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji su dužni da poštuju 
načela objektivnosti, nepristrasnosti, tačnosti, slobode objavljivanja komentara i primjene 
pravila druge strane kao i da se događaji moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i 
mišljenja biti profesionalno i korektno zastupljeni, te da mišljenja i komentari moraju biti 
odvojeni od činjeničnog izvještavanja, a njihov izvor ili autor prepoznatljivi.

d. kršenja člana 11 st. (1), (3) i (4) Pravilnika o programskim standardima u elektronskim 
medijima kojim je propisano da:

I. informativno-politički i programi o tekućim događajima moraju biti pravični i 
izbalansirani, što se postiže objavljivanjem suprotstavljenih stavova, bilo u istom 
programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u obradi određene 
tematike.

II. autori programa u informativno-političkim i programima o tekućim događajima, 
mogu izraziti lična mišljenja i stanovišta u vezi s kontroverznim političkim, privrednim 
i drugim temama od javnog interesa, koja moraju biti jasno naznačena, kako bi ih 
publika mogla jasno prepoznati kao takve, kao i da te osobe ne smiju da 
zloupotrebljavaju prednost stalnog pojavljivanja u programima da bi promovisali 
sopstvene stavove i mišljenja na način na koji bi mogli da naruše neophodnu 
nepristrasnost i izbalansiranost.

3. Privrednom društvu "Pink M Company" d.o.o. (u daljem tekstu: emiter), nalaže se da usaglasi 
emitovanje programskih sadržaja u okviru programa "TV Pink M" sa standardima definisanim u 
Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanje.

4. Privredno društvo "Pink M Company" d.o.o. dužno je da, u skladu sa članom 140 stav 3 Zakona o 
elektronskim medijima, informaciju o izrečenoj mjeri iz tač. 1 ovog rješenja objavi u programu "TV 
Pink M", u okviru informativne emisije „Minut, dva".

5. Agencija za elektronske medije upozorava da će svako ponovno kršenje odredbi iz tač. 1 ovog 
rješenja, rezultirati strožijim mjerama u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima.

6. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog prijema.

7. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

8. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 15.12.2015.godine, nevladina organizacija „Akcija za ljudska prava" iz Podgorice podnijela je 
Agenciji za elektronske medije prigovor na rad privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. iz Podgorice, 
emitera televizijskog programa „TV Pink M" (akt zaveden kod Agencije pod br. 02-1505 od 15.12.2015.g.).

Privredno društvo „Pink M Company" d.o.o. (u daljem tekstu: emiter) je, prema navodima
podnosioca prigovora, sprovelo negativnu kampanju protiv izvršne direktorice NVO „Akcija za ljudska prava" 
(u daljem tekstu: HRA) i prekršilo čl. 55 stav 6 i 56 stav 4 Zakona o elektronskim medijima i čl. 7, 8 i 11 
Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima, emitovanjem u informativnim emisijama 
„Minut, dva" i to:

1. dana 30. januara 2015. godine priloga sljedeće sadržine:
„Podgorička policija raspisala je  međunarodnu potjernicu za Moldavkom Svet/anom Čabotarenko, 
glavnom akterkom afere S.C. koja je  odlukom Višeg suda osuđena na godinu zatvora zbog 
davanja lažnog iskaza, saznaje Pobjeda. Podsjetimo, jedan od aktera afere S.Č, advokat Zoran 
Piperović, kazao je ranije za Pink M televiziju da će ovaj slučaj za njega biti zatvoren 
tek kada se u zatvoru nađu tadašnji čelnici MUP-a, Andrija Jovićević, Mićo Orlandić i 
Milan Paunović, zatim pomagači iz NVO sektora1 i crnogorska opozicija, koja bi trebalo

1 HRA je boldovala tekst uz napomenu „Prvo prikazivanje fotografije Tee Gorjanc Prelević tokom emitovanja priloga".
2

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


najviše da se stidi. Čabotarenko je odvedena iz Crne Gore još tokom istrage, a njen odlazak 
organizovaie su međunarodne institucije na čelu sa šefom misije OEBS-a za Crnu Goru i Srbiju, 
Mauricijom Masarijem i Helgom Konrad, predstavnicom Pakta stabilnosti za borbu protiv trgovine 
ljudima. Oni su tada garantovali njeno uredno odazivanje na sudske pozive, što nijesu ispunili.
Nakon brojnih pokušaja da dobijemo izjavu Masarija, koji je  trenutno ambasador Italije u Egiptu, 
dobili smo odgovor da ne želi da komentariše svoju ulogu u toj aferi, dok Helga Konard 
naknadno odgovara da žrtve trafikinga ne moraju da se pojave na sudu što je potpuno suprotno 
izjavama koje je  davala prije 10 godina. To potvrđuje da je iza afere S.Č aktivnu ulogu 
imala međunarodna zajednica, koja je cijelu tu aferu izmislila i uz pomoć opozicije i 
dijela NVO sektora pokušala da utiče na političke prilike u Crnoj Gori2." U daljem 
tekstu: Prilog 1.

2. dana 2. novembra 2015. godine priloga sljedeće sadržine:
„Povodom skandaloznog izvještaja NVO Akcija za ljudska prava, u kome se na jedan 
neobjektivan, netačan i tendenciozan način pokušava da manlpullše o stanju napada na medije 
u Crnoj Gori, kolegljum naše medijske kuće, uputio je dopis svim medijima, nadležnim 
institucijama, ambasadama, međunarodnim organizacijama u kome najoštrije osuđujemo ovakav 
vid manipulacije.
U izvještaju koji pretenduje da bude stručan i objektivan, nijednom riječju nijesu 
pomenuti zvjerski napadi koji se protiv naše kuće vode kao direktna posljedica poziva političara 
koji žele da se miješaju u našu uređivačku politiku. U izvještaju nije pomenut ni progon Glavnog 
specijalnog tužioca protiv našeg direktora, kao ni povreda na poslu naše urednice od kamenica 
koje su došle od strane pristalica jedne političke grupacije. Zato je u izvještaju organizator 
sukoba sa policijom proglašen novinarom pa je  sada valjda svima jasno da se ovakvi izvještaji 
pišu ne na osnovu stručnosti i  objektivnosti, nego na osnovu ličnih političkih i finansijskih 
Interesa vlasnika ovih izvikanih organizacija, koji za ogroman novac poreskih obveznika Evrope 
pišu montirane, netačne i tendenciozne analize uz pomoć kojih pokušavaju da se miješaju u 
dnevnopolitička dešavanja u Crnoj Gori. "U daljem tekstu: Prilog 2.

3. dana 17. novembra 2015. godine priloga sljedeće sadržine:
"Prepiska mejlom direktorice Akcije za ljudska prava, Tee Gorjanc Prelević i Šonje Diez iz 
Generalnog direktorata Evropske komisije za proširenje, koje je  procurjeio u javnost dobija 
dimenzije međunarodnog skandala. Kako pišu Dnevne novine, prepiska otkriva kako Tea Gorjanc 
preko dijela briselske administracije pokušava da se obračuna sa onima koji njoj ne odgovoraju, 
dajući instrukcije Šonji Diez šta da pita crnogorske institucije, što ova, kako eksplicitno piše u 
prepisci, po nalogu Prelevićeve i radi. Tako Diez, dragoj Tei, piše da je tražila, između ostalog, 
od crnogorskih organa da objasne koja je bila pravna osnova za imenovanje Branke Lakočević za 
predsjednicu Upravnog suda i davanje diskrecionog prava Sudskom savjetu da imenuje druge 
kandidate, a ne one koji imaju najbolji rezultat. Na to Tea, dragoj Šonji, kako piše u mejlu, daje 
dalja uputstva šta sve da pita institucije, uz opasku da to bude među nama jer mora da štiti 
svoje izvore. U prepisci se pominje i Luka Perili, koji je  inače ekspert Evropske komisije, a koji je  
učestovovao u izradi seta zakona o crnogorskom pravosuđu, kojega Prelevićeva kritikuje jer nije 
dovoljno na našoj strani, u odnosu na njihovu, gdje se jasno njihova strana odnosi na državu 
Crnu Goru. Ova skandalozna prepiska potvrđuje sve dosadašnje sumnje da nevladin sektor 
zloupotrebljava pozicije kako bi se politički obračunavao sa neistomišjenicima, a u slučaju 
Gorjanc i dodatni lični konflikt interesa koji sprovodi protiv pravosuđa u koji su uključeni i članovi 
njene porodice. "U daljem tekstu: Prilog 3.

4. dana 18. novembra 2015. godine priloga sljedeće sadržine:
„Nakon što je  prepiska mejlom direktorice Akcije za ljudska prava Tee Gorjanc Prelević i  Šonje 
Diez iz Generalnog direktorata Evropske komisije za proširenje procurela u javnost, stižu i prve 
reakcije domaćih predstavnika sudske i pravosudne vlasti. Iz Vrhovnog suda na čelu sa Vesnom 
Medenicom zatečeni su prepiskom Prelevićeve i Diez, poručujući da ona u cjelosti narušava 
povjerenje u profesionalnost i objektivnost rada Akcije za ljudska prava i njene dlrektorke, te će 
zbog toga razmotriti dalju sa rad nj u. Na prepisku nije ostao ravnodušan ni potpredsjednik Vlade i 
predsjednik Savjeta za vladavinu prava, Duško Marković. Očekuje da će njen sadržaj biti

2 HRA je boldovala tekst uz napomenu „Drugo prikazivanje fotografije Tee Gorjanc Prelević tokom emitovanja priloga.
________________________________________3___________________________________
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.ora
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.ora
http://www.ardca.org


predmet razgovora sa evropskim partnerima u okviru redovne komunikacije tokom 
pregovaračkog procesa. U prepisci se pominje i rad Sudskog savjeta za koji Preievićeva kaže da 
je sramota. No, predsjednik ovog tijela, Mladen Vukčević, smatra da najnoviji skandal ne može 
uticati na ocjene Brisela o napretku Crne Gore u oblasti vladavine prava. Za mišljenje smo pitali i 
Delegaciju Evropske unije u Podgorid. Oni međutim izbjegavaju da odgovore na pitanje da H je  
ovakva vrsta prepiske dozvoljena poručujući da je praksa Evropske komisije da konsultuje NVO 
sektor. Očigledan je  pokušaj Prelevićeve da zataška skandal jer po njenom mišljenju u prepisci 
nema ničeg spornog, poručujući da je  objavljivanje prepiske problematično sa aspekta 
novinarske i moralne etike. Zanimljivo je da su objavljivanja brojnih drugih prepiski u tabloidu 
Vijesti Hi Dan koje ovi rade godinama do sada od strane NVO sektora tretirani kao čin novinarske 
hrabrosti i  obaveze da javnost sazna šta rade osobe koje su na javnoj funkciji, pa je  nejasno 
zbog čega ne bi ovo važilo i u slučaju Akcije za ljudska prava i njene direktorice." U daljem 
tekstu: Prilog 4.

5. dana 20. novembra 2015. godine priloga sljedeće sadržine:
"Vlada Crne Gore upoznata je  na jučerašnjoj sjednici sa problematičnim ocjenama dijela 
administracije, u Briselu koju su prenijeli pojedini mediji, napominjući da će ta tema biti predmet 
komunikacije sa evropskim partnerima. Podsjetimo, Dnevne novine, objavile su prepisku mejlom 
direktorice Akcije za ljudska prava, Tee Gorjanc Prelević i Šonje Diez iz Generalnog direktorata 
Evropske komisije za proširenje. Na osnovu nje, otkriva se da Preievićeva preko dijela briselske 
administracije pokušava da se obračuna sa onima koji njoj ne odgovaraju, dajući instrukcije 
Šonji Diez šta da pita crnogorske institucije što ova, kako eksplicitno piše u prepisci, po nalogu 
Prelevićeve i radi. Skandalozna prepiska potvrđuje sve dosadašnje sumnje da nevladin sektor 
zloupotrebljava pozicije, kako bi se politički obračunavao sa neistomišljenicima, a u slučaju 
Gorjanc i dodatni lični konflikt interesa koji sprovodi protiv pravosuđa, a u koji su uključeni 
članovi njene porodice." U daljem tekstu: Prilog 5.

Podnosilac prigovora smatra da je emiter u više puta dnevno emitovanim prilozima u okviru 
informativnih emisija „Minut, dva" dana 30. januara, te 2. 17. 18. i 20. novembra 2015. godine postupao 
„suprotno dužnostima emitera propisanim Zakonom o elektronskim medijima, pa tako medij u kontinuitetu 
nije doprinio slobodnom, istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i  blagovremenom informisanju javnosti o 
događaju, pluralizmu ideja, kao i  unapređenju kulture javnog dijaloga. Navedeni prilozi prikazuju jednostrano 
i  pristrasno izvještavanje televizije Pink M, koje je  u ovdje navedenim slučajevima bilo na štetu HRA i Tee 
Gorjanc Prelević".

Dalje se ističe da je emiter prekršio zakonom propisane uslove „prema kojima emitovani televizijski 
program mora biti vjerno prikazan, a različiti pristupi i mišljenja primjereno zastupljeni". Ta kode, ističe da :

„u navedenim prilozima je potpuno izostalo informisanje javnosti o stavu HRA
„u svim citiranim prilozima vijest nije istinito, nepristrasno i korektno predočena gledaocima",
„n/jesu navedeni izvori informacija niti je  autor prepoznatljiv, pa je  ostalo nedorečeno da li su 
objavljeni komentari spikera koji je  izgovorio tekst, urednice informativnog programa Ivane 
Drobnjak ili glavnog i odgovornog urednika Gorana Radenovića ili mišljenje nekog drugog lica Hi 
organizacije, iako su ovakvi postupci izričito zabranjeni Pravilnikom o programskim standardima 
u elektronskim medijima".

Nadalje, HRA u prigovoru navodi da je emitovanjem predmetnih priloga došlo do kršenja načela 
objektivnosti, pristrasnosti, tačnosti i slobode objavljivanja komentara, te pravila druge strane.

U prilogu podnesenog prigovora, dostavljeni su:
Kopija elektronske poruke upućene sa adrese hra@t-com.me na više različitih medija, kao i na 
više adresa u ,,TV Pink M" (uključujući pinkm@t-com.me, pinkcq@t-com.me, 
qoran@pinkm.co.me, kabinet@pinkm.co.me) dana 01.11.2015 u 10:48 radi dostavljanja 
saopštenja HRA uoči Međunarodnog dana za okončanje nekažnjivosti zločina protiv novinara, sa 
tekstom saopštenja.
Kopija elektronske poruke upućene sa adrese hra@t-com.me na više različitih adresa u ,,TV Pink 
M" (uključujući redakciia@pinkm.co.me, pinkm@t-com.me. pinkca@t-com.me. 
kabinet@pinkm.co.me’) dana 17.11.2015 u 17:00 radi dostavljanja odgovora HRA povodom 
neovlašćenog objavljivanja privatne prepiske Tee Gorjanc Prelević i Šonje Diez, sa tekstom 
odgovora.

4
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:hra@t-com.me
mailto:pinkm@t-com.me
mailto:pinkcq@t-com.me
mailto:qoran@pinkm.co.me
mailto:kabinet@pinkm.co.me
mailto:hra@t-com.me
mailto:redakciia@pinkm.co.me
mailto:pinkm@t-com.me
mailto:pinkca@t-com.me
mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardcg.org


Polazeći od podnesenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je 
emitovanjem predmetne informativne emisije došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima, 
podzakonskih akata Agencije i izdatog Odobrenja za emitovanje "TV Pink M".

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije je izvršio uvid u snimke emitovanih spornih 
programskih sadržaja emitera ,,TV Pink M" i sačinio nalaz dana 22.12.2015. godine.

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i članom 8 
Zakona o opštem upravnom postupku, Agencija za elektronske medije je od emitera, zatražila pisano 
izjašnjenje na navode iz prigovora i nalaza Sektora za monitoring (akt broj 02-1505/1 od 23.12.2015.god.) i 
pozvala ga da u roku od sedam dana od dana prijema zahtjeva dostavi pisano izjašnjenje na date navode.

Dana 30.12.2015.g. emiter je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje (akt zaveden pod br. 02-1505/2 od 
30.12.2015.god.) u kojem se osvrnuo na svaki od pojedinačnih priloga i dao obrazloženje za postupanje 
prilikom njihovog uređivanja.

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u snimke 
emitovanih sadržaja emitera, može se konstatovati sljedeće:

- Prilog 1 emitovan je osam puta u okviru emisije „Minut, dva" dana 30. januara 2015. godine u 
terminima 12:03:33-12:05:03, 13:03:38-13:05:08, 14:04:08 - 14:05:38, 15:04:09 -15:05:39, 
16:04:25-16:05:55, 19:04:19-19:05:49, 22:05:53-22:07:23, 23:04:23- 23:05:53 sati. Neposredni 
povod za emitovanje priloga je prenošenje informacije dnevnog lista „Pobjeda" o raspisivanju 
međunarodne potjernice za Moldavkom Svetlanom Čabotarenko, a vezano za aferu o trgovini 
ljudima, koja je prije nekoliko godina bila u centru pažnje naše javnosti. Prilog se, u nastavku, 
razvija oko izjave Jednog od aktera afere S.Č", advokata Zorana Piperovića, koju je ranije dao 
za TV Pink M „da će ovaj slučaj za njega biti zatvoren tek kada se u zatvoru nađu tadašnji čelnici 
MUP-a Andrija Jovićević, Mićo Orlandić i MHan Paunović, zatim pomagači iz NVO sektora i 
crnogorska opozicija
Tokom cijelog priloga, na svako pominjanje imena, kao „pokrivalica" (slika na ekranu) korišćena 
je fotografija pomenute ličnosti. U dijelu u kojem davalac izjave pominje NVO, kao pokrivalica je 
iskorišćena i fotografija gospođe Tee Gorjanc Prelević, izvršne direktorice HRA. Isti postupak je 
ponovljen u završnom dijelu priloga (kako je i navedeno u prigovoru).
U prilogu se novodi da je emiter učinio pokušaj da dobiju izjave nekih od aktera predmetne afere 
(Mauricio Masari, Helga Konrad), što govori o pokušaju medija da obezbijedi primjenu tzv. pravila 
druge strane. Ovo pravilo podrazumijeva obavezu elektronskih medija da kod izvještavanja o 
pitanjima ili pojavama koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su uključene u 
raspravu pruži mogućnost da u polemici učestvuju na ravnopravan način. Ovo načelo ne 
dozvoljava jednostrane napade na ličnosti, niti vođenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u 
vezi sa pojedinim ličnostima, društvenim grupama ili institucijama, bez novih relevantnih 
podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izvještavanje o istoj pojavi, događaju, 
instituciji ili ličnosti.
Ipak, ne može se govoriti da je ovo pravilo ispoštovano jer je emiter u prilogu ekspliđtno 
(imenom, nazivom i/ili fotografijom) ili implicitno (fotografijom) ukazao ili prozvao više lica/osoba 
a da pri tome nije učinio napor da ih (sve ili bar neke od njih) kontaktira i da mogućnost da u 
polemici učestvuju na ravnopravan način.
Ne dovodeći u pitanje da je objavljivanje poljermce novi relevantan podatak o postupku 
rješavanja afere o trgovini ljudima, ne može se opravdati dovođenje gospođe Gorjanc Prelević 
(kao predstavnika NVO sektora) u vezu sa aferom, jer se to iz informacija iz Priloga ne može 
jednoznačno zaključiti.
Obrazloženje za korišćenje fotografije gdje Gorjanc Prelević, dato u pisanom izjašnjenju emitera, 
je da je to urađeno pozivajući se na raniju izjavu g. Piperovića (što se ne može zaključiti iz samog 
priloga), odnosno da „cijela crnogorska javnost je upoznata da su aktivnu ulogu u osmišljavanju 
ove afere imale upravo Prelevićeva zajedno sa direktoricom Sigurne ženske kuće Ljiljanom 
Raičević". Takođe, emiter „ne vidi spornim" to što se u Prilogu, u dijelu gdje se pominje NVO 
sektor, kao „pokrivalica" našla fotografija direktorice HRA, gospođe Tee Gorjanc Prelević.
Po mišljenju Agencije to ne opravdava uređivački postupak u kome osoba, na čiju se izjavu medij 
poziva, govori uopšteno ("pomagači iz NVO sektora), a medij nalazi za shodno da sam ocijeni na 
koga se to odnosi i "konkretizuje" izjavu prikazujući fotografije nekih ličnosti kao vizuelnu

5
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


ilustraciju tog dijela teksta. To predstavlja, po mišljenju Agencije, svojevrsni komentar koji nema 
pokriće u sadržaju priloga.
Takođe, nije moguće naći profesionalno opravdanje da se mišljenje pojedinca uzima kao 
nesporna činjenica, te da se nemogućnost dobijanja izjava od nekih međunarodnih zvaničnika, 
automatski koristi kao osnova za zaključak koji glasi: „To potvrđuje da je  iza afere S.Č. aktivnu 
ulogu imala međunarodna zajednica, koja je cijelu tu aferu izmislila i uz pomoć opozicije i  dijela 
NVO sektora pokušala da utiče na političke prilike u Crnoj Gori."
Po mišljenju Agencije, u kontekstu emitovanog priloga, ovakav zaključak nema činjenično 
utemeljenje i može se okvalifikovati kao proizvoljno, posebno u smislu novinarskog standarda da 
„komentar ne smije biti prezentiran tako da stvara utisak da se radi o već utvrđenoj činjenici".
Dakle, izborom fotografija za "pokrivalice", prilikom pominjanja NVO sektora i prezentacijom 
(svojih) komentara kao utvrđenih činjenica prekršeno je načelo objektivnosti koje propisuje 
obavezu elektronskih medija da u informativnim programima svako stanovište predstave na 
objektivan način, bez uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna strana, 
ili neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja.
Prekršeno je i načelo nepristrasnosti koje propisuje obavezu elektronskih medija da činjenično 
izvještavanje jasno odvoji od stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično uvjerenje i mišljenje 
urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog predstavljanja. 
Primjena ovog načela isključuje manipulacije slikom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni smisao 
saopštenog.

- Prilog 2 emitovan u okviru emisija „Minut, dva" šest puta dana 2. novembra 2015. godine u 
terminima od 17:03:21-17:04:34, 19:04:02-19:05:15, 20:03:56-20:05:09, 20:57:43-20:58:56, 
22:04:26-22:05:39, 23:06:49-23:08:02 sati. Neposredni povod za emitovanje priloga je 
informacija o obraćanju kolegijuma ovog emitera svim medijima, nadležnim institucijama, 
ambasadama, međunarodnim organizacijama povodom, kako je navedeno, „skandaloznog 
izvještaja NVO Akcija za ljudska prava".
Prilog ne sadrži informaciju o nazivu i vremenu objavljivanja tzv. „izvještaja", niti konkretne 
„navode" ili stavove na osnovu kojih bi se moglo zaključiti šta je osnov za davanje ocjena kao što 
su „skandalozan", „neobjektivan", „netačan" i „tendenciozan". Umjesto toga, ističe se 
negodovanje što nijesu obuhvaćeni primjeri napada na ovaj medij ili njegove predstavnike koje 
emiter smatra relevantnim za izvještaj.
U izjašnjenju emitera se navodi da je u „saopštenju HRA koje su povodom 2. novembra - 
Međunarodnog dana za okončanje nekažnjivosti zločina protiv novinara, dostavili javnosti, dat 
osvrt na stanje u medijima, napade na novinare i medijske kuće u ovoj godini". Emiter je takođe 
ocijenio da:

o „namjera pisca saopštenja, a tako je i servirano javnosti, bila je da se građanima 
izvještaj prikaže kao objektivan, potpun, činjenično sastavljen, jednom riječju 
profesionalan".

o  „u tom se saopštenju međutim nigdje čak ni ne pominje najbrutalniji napadi na jednu
medijsku kuću u 2015. godini - napadi na TV Pink M i to podjednako i onaj od 18. i onaj
od 24. oktobra".

o  „ako se u jednom izvještaju koji pretenduje da bude objektivan ni ne pomenu ovi 
napadi, a pominju se neki primjeri sa bezazlenim navodno prijetnjama, onda naša 
ocjena da se radi o skandaloznom izvještaju je apsolutno tačna i na mjestu".

o  „se na jedan neobjektivan, netačan i tendeciozan način pokušava da manipuliše o stanju 
napada na medije u Crnoj Gori".

o ,,u vijestima od 19.10.2015. godine Pink M je navela u svojoj informativnoj emisiji
„Minut, dva" da su napad na našu medijsku kuću osudili između ostalog i predstavnici
nevladinog sektora gdje pripada i HRA. S obzirom na broj saopštenja i reakcija iz NVO 
sektora naša medijska kuća nije favorizovala nijedno saopštenje posebno".

Dakle, emiter potvrđuje da je povod za objavljivanje Priloga 2 Saopštenje HRA (dostavljeno 1. 
novembra 2015. godine) povodom „Međunarodnog dana za okončanje nekažnjivosti zločina 
protiv novinara" a ne izvještaj ove organizacije. On potvrđuje da je kroz ranija reagovanja NVO

6
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardca.org


sektora prepoznao i HRA kao nekoga ko je osudio napade na imovinu i novinare ove medijske 
kuće.
Sa druge strane, emiter nije na jasan, objektivan, tačan i nepristrasan način prenio informaciju da 
je:

o HRA objavila saopštenje povodom 2. Novembra (Međunarodnog dana za okončanje 
nekažnjivostizločina protiv novinara) a ne izvještaj.

o da je u saopštenju, navedeno „Prilikom protesta, od 17. oktobra do danas, zabilježeno je 
nekoliko fizičkih napada na novinare, od kojih je  fizički napad policajca na urednika 
portala IN4S Gojka Raičeviča dokumentovan i video snimkom. Evidentirano je najmanje 
8 slučajeva povrjeđivanja novinara (povrijeđeni tokom vršenja novinarskih zadataka, 
iako se ne može zaključiti da su bili meta napada), prijetnji ili onemogućavanja novinara 
da rade svoj posao".

o HRA najavila da će „do kraja godine (tj. do kraja 2015. godine) prikupiti i objaviti 
informacije o ishodu pokrenutih postupaka kao dopunu svog izvještaja Procesuiranje 
napada na novinare u Crnoj Gori\z januara 2014".

Emiter je uređivačkom intervencijom i nepotpunim i neobjektivnim prikazom informacija, 
zanemario činjenicu da je „Izvještaj HRA" objavljen u januaru 2014. godine te da nije mogao 
sadržati osvrt na napade na imovinu i zaposlene emitera iz oktobra 2015. godine.
Na osnovu uvida u tekst saopštenja jasno je da je HRA (kao njegov autor), u skladu sa svojim 
pravom na slobodu mišljenja i slobodu informisanja javnosti o tome, eksplicitno pomenula samo 
neke slučajeve napada, dok je niz drugih napada svrstala u grupe napada u kojima se mogu 
prepoznati i napadi na imovinu ili zaposlene emitera. Tako se u Saopštenju kaže:

o „od početka 2015. godine na novinare je  izvršeno najmanje 16 različitih napada u vidu 
fizičkih napada, prijetnji ili uništavanja imovine."

o „najmanje 5 puta je  priječeno novinarima."
o „ ove godine je  bilo i 8 slučajeva uništavanja imovine novinara ili medija, od kojih 

polovina još nije rasvijetljena."
o „prilikom protesta, od 17. oktobra do danas, zabilježeno je nekoliko fizičkih napada na 

novinare, od kojih je  fizički napad policajca na urednika portala IN4S Gojka Raičeviča 
dokumentovan i video snimkom. Evidentirano je najmanje 8 slučajeva povrjeđivanja 
novinara (povrijeđeni tokom vršenja novinarskih zadataka, iako se ne može zaključiti da 
su bili meta napada), prijetnji ili onemogućavanja novinara da rade svoj posao."

Ne dovodeći u pitanje pravo kolegijuma emitera da iznese svoje nezadovoljstvo zbog izostavljanja 
eksplicitnog pominjanja napada na imovinu i zaposlene emitera u Saopštenju HRA od 1. 
novembra 2015. godine, po mišljenju Agencije se ne može opravdati postupanje emitera i naći 
utemeljenje za date ocjene da se radi o „skandaloznom", „neobjektivnom", „netačnom" ili 
„tendencioznom" izvještaju HRA.
Time je, po mišljenju Agencije, emiter prekršio načelo objektivnosti (davanjem komentara kojima 
se favorizuje jedna strana i neistinito predstavlja predmet informativnog sadržaja), nepristrasnosti 
(jer je lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara diskriminatorno uticao na način 
predstavljanja teme sadržaja), tačnosti (jer je emitovao informacije za koje je znao da su 
neistinite) i slobode objavljivanja komentara (kršeći obavezu da komentare jasno odvoji od 
ostalih vijesti i informacija).

- Prilog 3 emitovan u okviru emisija „Minut, dva" deset puta dana 17. novembra 2015. godine u 
terminima od 13:01:07-13:02:38, 14:01:21-14:02:52, 15:01:17-15:02:48, 16:01:21-16:02:59, 
17:01:15-17:02:53, 19:01:15-19:02:53, 20:01:17-20:02:48, 20:59:46-21:01:17, 22:01:16-
22:02:47, 23:01:16-23:02:47 sati. Neposredni povod za emitovanje priloga su informacije, 
objavljene u listu „Dnevne novine", povodom sadržaja prepiske gospođe Tee Gorjanc Prelević i 
Šonje Diez iz Generalnog direktorata Evropske Komisije za proširenje.
Uvidom u snimke emitovanog programa emitera može se utvrditi da svi emitovani prilozi iz ove 
grupe nijesu bili istog sadržaja. Gore navedeni transkript koji čini Prilog 3 je najčešće emitovani 
sadržaj. Međutim, emitovani prilog u terminu od 16:01:21-16:02:59, pored gore navedenog 
teksta, na samom kraju sadrži i sljedeće riječi: "Ni poslije upornih pokušaja naših novinara, Tea 
Gorjanc Prelević nije željela da komentariše sadržaj ove prepiske". U terminima od 17:01:15-

7
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


17:02:53 i 19:01:15-19:02:53, emitovani prilozi nakon navedenog teksta (Prilog 3) sadrže i 
sljedeće riječi: "Direktorica Akcije za ljudska prava najavila je da će se ovim povodom oglasiti".
U svom izjašenjenju emiter je ukazao da „ Vodeći računa o potrebi da se čuje i druga strana, 
odnosno komentar Tee Go/janc Prelevlć i  EK, obratltii smo se i jednima i drugima. Teu Gorjanc 
Prelevlć smo zvali više puta i slali poruke. Poslije emitovanja nekoliko priloga, stigla je  poruka od 
Prelevićeve, da će nam poslati reakciju, kada bude slala svim medijima. Njenu reakciju smo dobili 
17.11. kasno posle podne, pa je ona emitovana, sjutra dan 18.11. u informativnoj formi „Minut, 
dva", tako da nisu tačni navodi ove NVO da TV Pink M ništa od traženih odgovora nije objavila. 
Kako se radi o prenošenju činjenica, ne stoje navodi da se radi o jednostranim i neetičnim 
saopštavanjima od strane novinara naše redakcije."
Uz podneseni prigovor, HRA je dostavila i kopiju elektronske poruke upućene sa adrese hra@t- 
com.me na više različitih adresa u ,,TV Pink M" dana 17.11.2015 u 17:00. Tom prilikom je i 
emiteru dostavljen odgovor HRA povodom objavljivanja privatne prepiske Tee Goijanc Prelević i 
Šonje Diez koji je gđa Gorjanc Prelević najavila emiteru u prethodnoj komunikaciji (i što je emiter 
potvrdio u svom izjašnjenju).
U skladu sa tim, na osnovu raspoloživih informacija, nije jasno zbog čega je emiter priloge 
emitovane u terminima 16:01:21-16:02:59, 17:01:15-17:02:53 i 19:01:15-19:02:53 dopunio na 
navedeni način ako je imao informaciju da će HRA „poslati reakciju, kada bude slala svim 
medijima". Emiter ni nakom prijema reakcije u 17:00 časova nije učinio napor da se u prilozima 
emitovanim u terminima 19:01:15-19:02:53, 20:01:17-20:02:48, 20:59:46-21:01:17, 22:01:16- 
22:02:47, 23:01:16-23:02:47 osvrne na reagovanje HRA.
Pored toga, uvidom u snimke emitovanih sadržaja ovog emitera emitovanih 18. Novembra 2015. 
godine, Agencija je utvrdila neosnovanost navoda emitera da je reakcija HRA „...emitovana 
sjutradan 18.11. u informativnoj formi „Minut, dva"...".
Na osnovu navedenog može se zaključiti da je opravdan prigovor HRA da je emitovanjem Priloga 
3 „potpuno izostavljen odgovor HRA, iako je istoga dana urednici informativnog programa Ivani 
Drobnjak, na njen zahtjev, dostavljen odgovor".
Time je, po mišljenju Agencije, emiter prekršio načelo objektivnosti (davanjem komentara kojima 
se favorizuje jedna strana i neistinito predstavlja predmet informativnog sadržaja), nepristrasnosti 
(jer je lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara diskriminatorno uticalo na način 
predstavljanja teme sadržaja), tačnosti (jer je emitovao informacije za koje je znao da su 
neistinite, uz isticanje sumnji za postojanje zloupotrebe pozicija i konflikta interesa bez jasnog 
navođenja argumenata ili izvora tih sumnji) i slobode objavljivanja komentara (kršenjem obaveze 
da komentare jasno odvoji od ostalih vijesti i informacija), kao i pravilo druge strane (uskraćujući 
pravo HRA da u polemici učestvuju na ravnopravan način i sprovođenjem jednostranog napada 
na ličnost).

- Prilog 4 emitovan u okviru emisija „Minut, dva" jedanaest puta dana 18. novembra 2015. godine 
u terminima od 12:01:29-12:03:09, 13:01:28-13:03:08, 14:02:17-14:03:57, 15:02:23-15:04:03, 
16:02:23-16:04:03, 17:02:20-17:04:00, 19:02:43-19:04:23, 20:02:45-20:04:25, 21:04:27-
21:06:07, 22:04:25-22:06:05, 23:04:23-23:06:03 sati. Neposredni povod za emitovanje priloga 
su reakcije domaćih predstavnika sudske i pravosudne vlasti povodom prepiske gospođe Tee 
Gorjan Prelević i Šonje Diez iz Generalnog direktorata Evropske Komisije za proširenje.
Na osnovu pokrivalica (nepokretnih i pokretnih slika koje se emituju uz tekst priloga 4) može se 
zaključiti da je prilog sačinjen na osnovu tekstova objavljenih u dnevnom listu „Dnevne novine".
Reakcije nakon događaja su uobičajeni redosljed poteza u medijskom tretiranju bilo koje 
problematike. No, tvrdnja u prigovoru HRA da se i u ovom prilogu nastavilo jednostrano 
izvještavanje praćeno malicioznim komentarima, bez objektivnog informisanja koje bi uključilo 
saopštavanje stavova HRA i Tee Gorjanc Prelević ovim povodom" nije bez utemeljenja zbog 
činjenice da predmetni prilog ne daje objektivnu i potpunu sliku o cjelini problematike ukoliko se 
ne čita list "Dnevne novine". Jer, u emitovanom prilogu zaista nedostaje informacija šta je to 
neprihvatljivo u komunikaciji izvršne direktorke HRA i predstavnice Generalnog direktorata 
Evropske komisije za proširenje i na koje se sve konkretne sadržaje odnose negativne ocjene.
Emitovanim prilogom na neobjektivan, nepotpun i zanemarljiv način je tretirana činjenica da je 
HRA prethodnog dana dostavila medijima (uključujući i emiteru) odgovor (reagovanje) povodom 
izvještavanja lista „Dnevne novine" o predmetnoj prepisci. Umjesto toga, Prilog 4 sadrži niz

8
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardCQ.ora
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardCQ.ora
http://www.ardca.org


interpretativnih elemenata koji predstavljaju komentarisanje i izricanje vrijednosnih sudova koje 
je i u teoriji i u praksi netipično za ovaj novinarski žanr.
U svom izjašnjenju, u vezi sa Prilogom 4, emiter navodi da ne vidi ništa sporno u činjenici da su 
prenijeli vijest iz lista „Dnevne novine" i naveli izvor informacije, napominjući da je "ukratko 
prenijet i stav Prelevićeve iznijet u njenom saopštenju". Detaljnim gledanjem Priloga 4, o „stavu 
Prelevićeve može se zaključiti samo na osnovu rečenice „očigledan je pokušaj Prelevićeve da 
zataška skandal jer po njenom mišljenju u prepisci nema ničeg spornog, poručujući da je 
objavljivanje prepiske problematično sa aspekta novinarske i moralne etike."
Time je, po mišljenju Agencije, emiter prekršio načelo objektivnosti (davanjem komentara kojima 
se favorizuje jedna strana), nepristrasnosti (jer je lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara 
diskriminatorno uticalo na način predstavljanja teme sadržaja), slobode objavljivanja komentara 
(kršenjem obaveze da komentare jasno odvoji od ostalih vijesti i informacija), kao i pravilo druge 
strane (uskraćujući pravo HRA da u polemici učestvuju na ravnopravan način i sprovođenjem 
jednostranog napada na ličnost).

- Prilog 5 emitovan u okviru emisija „Minut, dva" osam puta dana 20. novembra 2015. godine u 
terminima od od 15:02:20-15:03:16, 16:02:21-16:03:17, 17:02:22-17:03:18, 19:02:32-19:03:28, 
20:02:32-20:03:28, 21:03:10-21:04:06, 22:02:58-22:03:54, 23:02:29-23:03:25 sati. Neposredni 
povod za emitovanje priloga je informacija da se Vlada Crne Gore upoznala sa „problematičnim 
ocjenama dijela administracije, u Briselu koju su prenijeli pojedini mediji,...". Ne navodeći o kojim 
ocjenama je riječ, emiter je ponovio stavove povodom predmetne prepiske i sumnje u postojanje 
zlupotrebe pozicije nevladinog sektora i konflikta interesa u slučaju gđe Gorjanc Prelević.
Ni u jednom od termina emitovanja Priloga 5 u toku 20. novembra 2015. godine, emiter nije 
pomenuo reagovanje HRA ili izvore i argumente za iznesene sumnje za ugrožavanja javnog 
interesa (zlupotrebe pozicije nevladinog sektora i konflikta interesa u slučaju gđe Gorjanc 
Prelević).
U svom izjašnjenju, u vezi sa Prilogom 5, emiter navodi da je objavljena vijest da je "Vlada Crne 
Gore upoznata sa spornom prepiskom između Tee Gorjanc-Prelević i Šonje Diez", citirana iz 
„Dnevnih novina". Emiter je istakao i da je „tragajući za istinom" dobio potvrdu da je „na sjednici 
Vlade održanoj dan ranije razgovarano o ovom incidentu, te da je donijet zaključak Vlade da 
ministar vanjskih poslova Igor Lukšić, zatraži hitno objašnjenje od kancelarije EK u Podgorici". Po 
njegovom mišljenju, objavljena informacija je bila tačna, činjenice provjerene, pa je njihovo 
objavljivanje saglasno Kodeksu novinara CG.
Nadalje, u svom izjašnjenju emiter ponavlja argumente u prilog opravdanosti objavljivanja u
Prilogu 5 stava da „prepiska potvrđuje sve dosadašnje sumnje da nevladin sektor
zloupotrebljava pozicije, kako bi se politički obračunavao sa neistomišljenicima" time što kaže da: 

o su to „nesporne činjenice za svakoga ko se bavi novinarstvom u CG".
o opšte je  poznato da je dio nevladinih organizacija u koje spada i NVO HRA, pomenute

Gorjanc -  Prelević, ....,izuzetno kritički nastrojeni ka Vladi, da to pokazuju, saopštavaju, 
pišu, kao i da imaju svoje favorite među političkim organizacijama....

o od predstavnika Vlade, ali i  samih posmatrača ovoj grupi se zamjera na prestrogim
kritikama koje upućuju vlastima, zamjerke da često svoje pozicije koje bi trebalo da
budu neutralne, zloupotrebljavaju kako za lične tako i političke svrhe, ta da vrlo često
izvještaji koje pišu nisu objektivni, već su proizvodličnih afiniteta."

Ne dovodeći u pitanje slobodu medija da na osnovu dostupnih i provjerenih činjenica objavi potpunu
i blagovremenu informaciju od interesa za javnost (tj. da je Vlada razmatrala objavljene informacije o 
ocjenama predstavnika EK), Agencija smatra da je i u slučaju emitovanja Priloga 5 emiter postupio mimo 
načela objektivnosti, nepristrasnosti, tačnosti i slobode objavljivanja komentara, kao i pravila druge strane.

Na osnovu podnesenog prigovora, nalaza Sektora za monitoring i izjašenjenja emitera, može se 
zaključiti da je opravdan prigovor HRA da emitovanjem spornih priloga emiter nije doprinio objektivnom,
cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti o stavovima i mišljenima HRA i gđe Gorjanc Prelević, kao
pravnog lica i pojedinca na koje su se prilozi direktno ili indirektno odnosili. Emiter nije na jasan i 
nedvosmislen način odvojio mišljenja i komentare od činjeničnog izvještavanja, niti je njihove izvore ili 
autore učinio prepoznatljivim. Takođe on nije obezbijedio da različita mišljenja budu profesionalno i korektno 
zastupljena, što je propisano članom 8 Pravilnika o programskim standardima.

9
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


U emitovanim prilozima emiter nije obezbijedio primjenu standarda da informativno-politički i 
programi o tekućim događajima moraju biti pravični i izbalansirani, što se postiže objavljivanjem 
suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u obradi 
određene tematike (član 11 Pravilnika o programskim standardima).

Uvidom u emitovane sadržaje i dostavljeno izjašnjenje emitera, može se zaključiti da prilog od 30. 
januara 2015. godine sadrži neprimjerenu i neopravdanu sugestivnost povezivanjem teksta, koji je uopšten i 
fotografija konkretnih ljudi čime se sugeriše da se ocjena odnosi na njih, iako to nije jasno rečeno od strane 
osobe koja daje izjavu.

U prilozima emitovanim u novembru 2015. godine, u okviru vijesti (informacija) može se uočiti 
prisustvo interpretativnih elemenata (komentara, ocjena i vrijednosnih sudova) što nije primjereno vijestima
i izvještajima kao novinarskim žanrovima. Štaviše, u teoriji i praksi novinarstva, kao i u novinarskim etičkim 
kodeksima, komentarisanje i iznošenje ocjena i sudova u vijestima i izvještajima se smatra neprimjerenim, 
posebno ako je u neskladu sa široko prihvaćenim načelom i profesionalnim standardom da "komentar ne 
smije biti prezentiran tako da stvara utisak da se radi o već (nespornoj) utvrđenoj činjenici".

Imajući u vidu navedeno emiter je prekršio odredbe člana 56 Zakona o elektronskim medijima i 
člana 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima, kojima su jasno propisane obaveze 
emitera da emitovanje televizijskog sadržaja mora da ispunjava sledeće uslove:

1) događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja moraju biti primjereno 
zastupljeni;

2) vijesti moraju istinito i korektno predočiti činjenice i događaje, moraju biti nepristrasne i 
profesionalno korektne;

3) mišljenja i komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv;
4) mora se podsticati nepristrasnost, uz poštovanje razlika u mišljenjima o političkim ili privrednim 

pitanjima.
Takođe, na osnovu sadržaja prigovora i priložene dokumentacije, kao i izjašenjenja emitera, moguće 

je zaključiti da emiter nije pokazao volju i trud da na odgovarajući način javnosti prezentira i činjenice i 
stavove tzv. "druge strane" koji su mu, bili dostupni i omogućavali dosljedniju primjenu tzv. "pravila druge 
strane".

To je u suprotnosti i sa članom 11 stav 1 Pravilnika o programskim standardima u kojem je 
naglašeno da "programski sadržaji, a naročito informativno-politički i programi o tekućim događajima moraju 
biti pravični i izbalansirani, što se postiže objavljivanjem suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u 
nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u obradi određene tematike". Emiter je prekršio i stadarde 
propisane stavovima 3 i 4 ovog člana jer prilikom iznošenja ličnih mišljenja i stanovišta autora u vezi s 
temama od javnog interesa, koje su bile predmet programskih sadržaja, ista nisu jasno naznačena, tako da 
ih publika nije mogla jasno prepoznati kao takve. Nadalje, može se steći utisak da je emiter zloupotrijebio 
prednost višestrukog emitovanja istog priloga u toku istog dana da bi se promovisali sopstveni stavovi i 
mišljenja na način koji narušava neophodnu nepristrasnost i izbalansiranost.

Emitovanjem predmetnih priloga, emiter je višestruko kršio načela definisana članom 4 i propisana 
članom 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima, i to:

načela objektivnosti: obaveza elektronskih medija da u informativnim programima svako stanovište 
predstave na objektivan način, bez uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala 
jedna strana ili neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja. Kada između elektronskog 
medija i pojedinaca i/ili organizacija postoji interesna povezanost, onda se ta povezanost u 
programu mora jasno naglasiti (član 4 al. i);
načela nepristrasnosti: obaveza elektronskih medija da činjenično izvještavanje jasno odvoji od 
stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara ne smiju da 
diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog predstavljanja. Primjena ovog načela isključuje 
manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim sadržajima s ciljem promjene njihovog osnovnog 
smisla (zlonamjerno skraćivanje ili montiranje djelova sadržaja i si.), odnosno manipulacije slikom, 
tonom i sadržajem koje iskrivljuje osnovni smisao saopštenog" (član 4 al. j);
načelo tačnosti: obaveza elektronskih medija da izvještavanje bude zasnovano na činjenicama, 
odnosno zabrana emitovanja vijesti i izvještaja za koje emiter zna ili je mogao znati da su neistiniti. 
Vijesti i izvještaji koji se ne mogu potvrditi, ili čija tačnost nije pouzdano utvrđena, mogu se 
emitovati samo ako se jasno naznači njihova nezvaničnost ili nepotvrđenost (član 4 al. k);

10
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardcg.org


načelo slobode objavljivanja komentara: sloboda elektronskih medija da u skladu sa svojom 
uređivačkom politikom komentarišu pojave, događaje i postupke pojedinaca, državnih organa, 
političkih partija i drugih institucija, kao i obaveza da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i 
informacija, posebno onih koji se odnose na istu temu (član 4 al. I);
poštovanje pravila druge strane: "obaveza elektronskih medija da kod izvještavanja o pitanjima ili 
pojavama koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su uključene u raspravu pruži 
mogućnost da u polemici učestvuju na ravnopravan način. Ovo načelo ne dozvoljava jednostrane 
napade na ličnosti, niti vođenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u vezi sa pojedinim ličnostima, 
društvenim grupama ili institucijama, bez novih relevantnih podataka koji bi opravdali produženo ili 
ponovljeno izvještavanje o istoj pojavi, događaju, instituciji ili ličnosti" (član 4 al. m).
Na osnovu navedenog, nesporno se može utvrditi da je emiter prekršio član 56 stav 4 Zakona o 

elektronskim medijima, čl. 4, 5, 7, 8 i 11 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima i 
tačku 7.1. izdatog Odobrenja za emitovanje broj O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine kojim je propisano da je 
emiter odgovoran za sadržinu emitovanog programa.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije za 
elektronske medije je, saglasno čl. 139, 140, 141, 143. i 145. Zakona o elektronskim medijima, donio odluku 
kojom se emiteru izriče upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaže da usaglasi emitovanje programskih 
sadržaja u okviru programa "TV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, 
podzakonskim aktima Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanje.

Prilikom izricanja upravno-nadzorne mjere, direktor Agencije za elektronske medije je imao u vidu da 
je izrečena mjera srazmjerna prirodi i težini prekršaja, kao i da se može očekivati da će upozorenje biti 
dovoljno da emiter ubuduće ne ponovi protivpravno ponašanje.

Emiter je posebno upozoren da će svako eventualno buduće kršenje odredbi iz tač. 1 ovog 
Rješenja, rezultirati strožijim mjerama, u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima.

Emiteru je naloženo i da u skladu sa čl. 140. stav 3 Zakona o elektronskim medijima izrečenu mjeru 
upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativne emisije „Minut, dva".

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.
UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU
Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 

dana od dana njegovog prijema.

Dostavljeno:
- Privredno društvo "Pink M Company" d.o.o.
- NVO „Akcija za ljudska prava"
- Savjet Agencije za elektronske medije
- Arhiva

11
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430
Telefax: +382 20 201 440

E-mail: ard@ ardca.ora 
ww w .ardca.ora

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora

