

Montenegro AGENCY FOR ELECTRONIC MEDIA Number: 01 – 690 Podgorica, 19 April 2022

At today's meeting, the Council of the Agency for Electronic Media adopted a conclusion that, pursuant to the Government's decision on restrictive measures against the legal persons, entities or bodies: RT– Russia Today English, RT – Russia Today UK, RT – Russia Today Germany, RT – Russia Today France, RT– Russia Today Spanish, and Sputnik, all AVM service providers are obliged, in compliance with the Law on International Restrictive Measures, to immediately remove their programmes or contents from their services, if they have not already done so.

Pursuant to the Law on International Restrictive Measures and the Decision of the Government of Montenegro, this includes a suspension of all broadcasting licences or permits, and transmission and distribution arrangements with the aforementioned legal persons, entities or bodies, by any means such as: cable, satellite, IPTV, internet services, video-sharing platforms or applications.

Given that the Decision of the Government of Montenegro prescribes that the Agency for Electronic Media is in charge of implementation of the restrictive measures imposed by this decision, relevant bodies of the Agency will take all necessary measures to ensure, within their remit, the implementation of this Decision.

Consequently, the Agency Council will invite the AVM service providers to notify the Agency of the measures they have taken to comply with the adopted Decision.

The Agency will continue to monitor the implementation of the adopted decision and take necessary measures in case of their violation, while keeping the public informed in a timely manner.

It is important to note that the channel Russia Today English had been included in the service of some cable operators before the Government of Montenegro adopted its Decision. On 18 March 2022, the regulatory authority of the United Kingdom (OFCOM) adopted a decision on the revocation of broadcasting licence of the television channel "Russia Today" ("RT" / "RT News") in the English language. Since the broadcaster no longer had the right to broadcast the programme of "Russia Today" ("RT News"), and consequently the cable operators had no right to retransmit or distribute it on the territory of Montenegro, Director of the Agency for Electronic Media issued *ex officio* instruction to the cable operators that had distributed this channel to remove it from their catalogues of the television channels.

PR AND GENERAL AFFAIRS SERVICE

Elvira K. Ceković